ביהמ"ש הכריע: השליטה במוסדות סאדיגורה ירושלים – לבני ברק
לאחר שנים של הליכים משפטיים, פסק בית המשפט המחוזי כי השליטה בעמותת המוסדות והמבנים בירושלים תישאר בידי הנהלת החצר המרכזית בבני ברק, בראשות האדמו"ר שליט"א.
דרמה בעולם החסידות: חמש שנים לאחר הסתלקותו של כ"ק מרן האדמו"ר ה"עטרת ישראל" מסאדיגורה זצ"ל, הגיעה היום לסיומה אחת הסוגיות המורכבות והרגישות ביותר שליוו את החסידות בשנים האחרונות. בית המשפט המחוזי בירושלים פרסם את פסק דינו בנוגע לזהות חברי העמותה השולטת במוסדות ובנכסי החסידות בירושלים.
במרכז התביעה עמדה המחלוקת על השליטה בעמותת "מוסדות חסידות סדיגורה ירושלים", המנהלת את המבנים והנכסים של החסידות בעיר הקודש. המחלוקת נוצרה סביב הרכב חברי העמותה, כאשר מצד אחד ניצבו נאמניו של כ"ק האדמו"ר מסאדיגורה שליט"א מבני ברק, ומנגד ניצבו אנשי החצר בירושלים.
בפסק דין ארוך ומנומק, קיבל השופט אריה רומנוב את מרבית טענותיהם של התובעים (נציגי החצר בבני ברק). המשמעות המעשית והמכרעת של פסק הדין היא קביעת מצבת חברי העמותה באופן שמעניק את הרוב והשליטה הבלעדית לאנשי האדמו"ר המרכזי מבני ברק.
אחד הסעיפים הרגישים והמשמעותיים ביותר בפסק הדין קובע כי הנתבע, הרב מרדכי שלום יוסף פרידמן שליט"א (האדמו"ר מירושלים), אינו חבר בעמותה וממילא אינו חבר בוועד המנהל שלה. בית המשפט בחן את הליכי הצירוף לעמותה לאורך השנים וקבע כי המהלכים שנועדו להכניס את אנשי ירושלים כחברים בעלי דעה בעמותה לא נעשו בהתאם לחוק ולתקנון.
בשורות הסיכום של פסק הדין, אישר בית המשפט את חברותם של נאמני החצר מבני ברק, ודחה את הניסיונות לערער על מעמדם. בכך, למעשה, הוסר הספק המשפטי מעל הבעלות על המבנים והמוסדות בירושלים, והם נותרים תחת הנהגתו וסמכותו של כ"ק האדמו"ר מסאדיגורה שליט"א השוכן בבני ברק.
בשורות החתימה של פסק הדין, בחר השופט אריה רומנוב לחתום בנימה אישית ומרגשת, שחרגה מהניסוח המשפטי היבש. תחת הכותרת "בשולי פסק הדין", פנה השופט אל בני המשפחה והחסידים בקריאה פומבית לפיוס.
"לא אוכל לסיים את פסק הדין מבלי להביע תקווה", כתב השופט רומנוב, "כי עם מתן פסק הדין וסיום ההליכים המשפטיים, ישכילו הצדדים כולם – שהם בני משפחה אחת וחסידות אחת – למצוא את הדרך לשלום ולאחווה".
השופט הוסיף וקרא לצדדים "להניח את המחלוקות מאחוריהם, ולפעול יחד להאדרת שמה של חסידות סאדיגורה".
דברים אלו מהדהדים כעת בקרב קהל החסידים, המקווים כי הכרעת בית המשפט תהווה לא רק סוף לדיונים בערכאות, אלא פתח לפרק חדש של אחדות ושלום בתוככי ממלכת סאדיגורה המפוארת.











12 responses to “ביהמ"ש הכריע: השליטה במוסדות סאדיגורה ירושלים – לבני ברק”
לנו הליטאים קשה עם ההתנהלות של אחינו החסידים שכאשר נפטר אדמו״ר אוטומטית בנו נהיה אדמו״ר ללא קשר לכך אם הוא מוכשר לתפקיד זה או לא.
אבל זאת הדרך מדורות וימשיכו בכך.
הסיפור בסאדיגורה חידש לנו משהו שלא ידעני עד היום
גם אם האדמור חושב שבנו אינו ראוי להמשיך את השושלת עדיין הוא יכול להיות אדמו״ר. מספיק שאימו רוצה
חידוש.
תמוה.
🙏
גם אצל הלטאים לצערינו נכנס שראש ישיבה נפטר הבן אטומטי יורש בלי להזכיר שמות אפ' שאולי לומד רבע שעה ביום…… ואני מכיר לפחות 3 ישיבות שזה כך…..
יכול להיות שבעבר כשהליטאים היו באמת ליטאים ההנהגה לא עברה בשושלת, אבל היום כמעט כל גדול שנפטר בנו הופך גם לגדול…
אל תחשבו שהוא יפנה את הבנינים כל כך מהר יקח כמה שנים טובות
הבנינים הם נכסי ציבור והם שייך למי שרוב ציבור רוצים וזה כ"ק אדמו"ר שליט"א מב"ב
יתכן, אבל הדרך שבה הדבר נעשה ובכלל צורת ההשתלטות של האדמור הצעיר שבקושי נפקחו עיניו והוא כבר מרשה לעצמו להנהיג עדה, ובדרך עוד רומס את כבודה של אמו ועובר על לאו מפורש של כיבוד אם (ולא נכנס לשאלה אם צודק או לא) הדרך הזו אומרת דרשני
אתה לא צודק, אביו עם כל החסידים מינה אותו לרבי, ולחסידים מירושלים משלם ממון רב לשכור בית המדרש, והבנינים לא שייך למשפחת המלוכה אלא לחצר הקודש סאדיגורה וזה למי שיש הציבור, ובפרט אחר שאימו ואחיו גירשו אותו מהמשפחה ומהירושה!
האדמו"ר מב"ב היה בבית המדרש בי"ם אתמול?
מה שנכתב כאן על כיבור אם עיין בתשובות חת"ס שפסק שכשאמו רודפתו אין לו חיוב כלל ורק שלא לבזותה ברבים
וזה נראה לי שהיא מבזה את עצמה או בניה האחרים מבזים אותה אם כל החשק שלהם להיות אדמורי"ם בושה זה ביזוי אב ואם
מה התפקיד של אדמו"ר היה אמור להיות? לקרב לדרך התורה ולד' יתברך!
מה קורה כאן בחסידות סאדיגורה בני ברק? דוגמא אישית להפך דרכה של תורה ,
כבוד האחר, בן אדם לחברו! זה מזעזע, שאלו המתווי דרך והנהגה ולהם עובדים "ובשם ד'" כביכול פועלים.
ברור שזה לא מה שד' רוצה, ותחשבו על הבעש"ט למשל, מייסד תנועת החסידות, – שלא לכך התכוון – זה וודאי,
ולא כך היה נוהג, אז היום עובדים את האדמו"ר או את ד' יתברך????
היום מרבים כבוד שמיים או כבוד אדם???
נקודות למחשבה
בושה וחרפה, אחר כך ידבר בשבת אצל שולה"ט על הענין של 'לא נהגו כבוד זל"ז'