לקראת איבוד שליטה? המהפכה הדרמטית שתשפיע על כל נוסע בבני ברק
חוק חדש שהאוצר ומשרד התחבורה דחפו, מעביר את הניהול של בני ברק לידי מועצה משותפת עם תל אביב. בבית שמש נלחמו ונשארו בחוץ, ומה יהיה על קווי המהדרין?
חוק חדש שעבר אמש (שלישי) לקריאה שנייה ושלישית, הולך לשנות לחלוטין את הדרך שבה אנחנו נוסעים באוטובוסים בבני ברק ועל פי המסתמן, העירייה המקומית הולכת לאבד חלק גדול מאוד מההשפעה שלה על מה שקורה ברחובות העיר.
מדובר ברפורמת "הרשויות המטרופוליניות" שמובילים שרת התחבורה מירי רגב ושר האוצר בצלאל סמוטריץ'. לפי החוק, השליטה על התחבורה הציבורית תופקע מידי הממשלה ותעבור לגופים אזוריים. המשמעות עבורנו? בני ברק נבלעת רשמית בתוך מטרופולין "גוש דן", ותנוהל תחת מועצה אחת משותפת יחד עם תל אביב, רמת גן, גבעתיים, חולון והרצליה.
הצרכים של בני ברק ייבלעו ברוב החילוני?
החשש הגדול ברחוב החרדי ברור: כוח ההצבעה במועצה החדשה ייקבע לפי גודל האוכלוסייה והיקף התשתיות. המשמעות היא שלערים החילוניות הגדולות יהיה רוב מוחלט בקבלת ההחלטות.
החלטות קריטיות כמו קביעת מסלולי אוטובוסים, שינויי קווים, מיקומי תחנות, אכיפה בנת"צים ואפילו תכנון שבילי אופניים בתוך בני ברק, לא יוכרעו עוד בלעדית ברחוב ירושלים בעירייה, אלא סביב שולחן שבו לצרכים הייחודיים של הציבור החרדי (כמו תגבורי ענק בערבי חגים, קווי מהדרין, והתחשבות בלוח הזמנים של שבתות) עלול שלא להיות קשב מספק.
במהלך הדיונים מאחורי הקלעים הושגה פשרה, לפיה בשנה וחצי הראשונות מי שיעמוד בראש המטרופולין יהיה נציג מקצועי מטעם משרד התחבורה, ורק בהמשך ייבחר יו"ר מטעם השלטון המקומי לחמש שנים.
בבית שמש נלחמו והוחרגו מהחוק
ההוכחה לכך שמדובר באירוע רגיש מגיעה דווקא מהעיר החרדית השנייה: בבית שמש הבינו את ההשלכות, ניהלו מאבק עיקש מול משרדי הממשלה, והצליחו ברגע האחרון להישאר מחוץ למטרופולין ירושלים כדי לשמור על עצמאות עירונית מלאה ולא להיות כפופים לרוב ירושלמי. גם מבשרת ציון הוחרגה מהחוק, ובמקומה צורפה צור הדסה. בני ברק, לעומת זאת, נשארה בפנים.
הבשורה שתשפיע על הכיס של הנהגים
בתוך כל המהומה, ועדת הכלכלה אישרה סעיף נוסף שיעניין את מי שמחזיק רכב פרטי: ביטול "חוק החניונים". החל מארבעה חודשים לאחר פרסום החוק, החניונים הפרטיים יפסיקו לחייב לפי דקות בודדות מהרגע הראשון, ויחזרו למודל הישן – תשלום מלא על השעה הראשונה, ורק לאחר מכן חישוב לפי רבעי שעה.
מתי זה קורה?
בממשלה חוגגים את המהלך כהיסטורי, וטוענים כי המודל הזה יקל על הפקקים המטורפים בגוש דן וישפר את השירות. החוק יעלה למליאת הכנסת לאישור סופי בימים הקרובים, וייכנס לתוקף באופן רשמי בתוך שישה חודשים מיום הפרסום. מפת התחבורה של בני ברק, כפי שהכרנו אותה, עומדת להשתנות.











כתיבת תגובה