מחלוקת בצמרת הליטאית: פיצול סביב ההוראה להצטרפות מחאת הרכבים
בעוד מרן הגר"ד לנדו שומר על קו נחרץ השולל הפגנות רחוב ומורה להישאר בהיכלי התורה, מרן הגרמ"ה הירש העניק את ברכתו ותנאיו למארגני שיירת הענק.
פיצול עמדות דרמטי והיסטורי נרשם בימים האחרונים בצמרת ההנהגה הליטאית, סביב יוזמת "מחאת הרכבים" הצפויה לצאת היום (רביעי) בשעה 16:00 מ-19 מוקדים ברחבי הארץ. היוזמה, הכוללת נסיעה איטית של אלפי כלי רכב לעבר כלא 10 במחאה על מעצר בחורי הישיבות, הציפה אל פני השטח שתי גישות השקפתיות שונות לחלוטין בקרב קברניטי "דגל התורה".

כפי שניתן לראות בכרוז הרשמי שפורסם תחת הכותרת "נקדש את שמך בעולם!", המארגנים מדגישים כי הפעילות נעשית תחת הכוונתו של ראש הישיבה מרן הגרמ"ה הירש. מארגני המחאה שוחחו בימים האחרונים בארוכות עם הגרמ"ה הירש, אשר העניק את ברכתו למהלך ואף איחל שהמעמד יביא לקידוש השם. עם זאת, הציב ראש הישיבה תנאי סף נוקשה וחד-משמעי לפיו כל ההליכים והנסיעות יתבצעו אך ורק באישור, בתיאום מלא ובליווי של משטרת ישראל.
מנגד, ניצבת עמדתו העקרונית והבלתי מתפשרת של מרן הגר"ד לנדו, השוללת באופן מוחלט כל סוג של הפגנות רחוב או פרובוקציות פומביות. לשיטתו של הגר"ד לנדו, המאבק הציבורי של עולם הישיבות צריך להתנהל אך ורק בתוך כותלי בית המדרש, מתוך רציפות והתמדה מוחלטת בלימוד התורה. בסביבתו מביעים חשש קבוע מפני התקהלויות המוניות שעלולות לצאת משליטה, להיגרר לעימותים פיזיים, ולהגביר את המתיחות והחיכוך מול הציבור הכללי וכלי התקשורת. בנוסף, נטען בשמו של הגר"ד כי "מאיפה ההיתר לפגוע בממונם וזמנם של כלל האזרחים"?
מדובר באחד המקרים הבולטים שבהם נחשף פער פומבי מורכב בין שני מנהיגי הציבור הליטאי, כאשר מצד אחד מוצג קו שמרני המסרב להעתיק את מאבק התורה אל מחוץ לכותלי הישיבה, ומנגד ניתנת לגיטימציה מבוקרת ומותנית לפריקת הכאב הציבורי ברחובות העיר.











כתיבת תגובה